Witam,
założyłem ten temat, aby zaznać waszej opinii dotyczącej mojego inwestowania kredytu studenckiego.
Miesiąc temu rozpocząłem studia w Holandii, z racji, że jednocześnie ze studiami pracuję przysługuje mi możliwość zaciągnięcia kredytu studenckiego w wysokości 400 euro miesięcznie. Kredyt ten jest bardzo nisko oprocentowany, w tym roku jest to 0.12%. Każdego roku stopa oprocentowania się zmienia, ale przeważnie jest ona równa lub niższa niż inflacja. W przeciągu ostatnich lat najwyższa była w roku 2013 i wyniosła 0.6%.
Kredyt mogę otrzymywać tak długo jak jestem studentem, a jego spłatę rozpoczynam w 2 lata od momentu zakończenia studiów. Jestem zwolniony ze spłacania rat w razie braku pracy, lub w chwili gdy moje zarobki nie przekraczają holenderskiej płacy minimalnej. W chwili gdy moja pensja jest wyższa niż stawka minimalna, rząd może zabrać mi maksymalnie 4% od różnicy pomiędzy moim zarobkiem, a stawką minimalną. Czas spłaty kredytu to 35 lat. W razie jeśli w tym czasie nie uda mi się go spłacić jest on umarzany.
Zacząłem zastanawiać się czy warto byłoby zaciągnąć kredyt i zainwestować go w akcje, obligacje lub po prostu gromadzić środki na koncie oszczędnościowym. Oprocentowanie na lokatach, jakkolwiek niskie by nie było zawsze wygrywa z tak niskim oprocentowaniem kredytu. Inwestycja w akcje, choć oczywiście bardziej ryzykowna może odpłacić mi się dużą stopą zwrotu ( po 35 latach i spłaceniu kredytu).
Inwestowaniem oczywiście nie chciałbym zająć się osobiście (przynajmniej na początku). Jestem laikiem w tych sprawach, inwestowałem tylko na tym symulatorze. Swoje środki chciałbym powierzyć doradcy finansowemu lub komuś kto zajmuje się inwestycjami na poważnie.